Siemens TE706501DE antraciet, rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Siemens TE706501DE antraciet, rvs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Joke Prank 21-05-2011

De vorige espressomachine was na 10 jaar gebruik en 27.800 koppen koffie aan zijn pensioen toe. Het verwarmingselement lekte en zo nu dan liep de aandrijving van het zetgroepmechanisme met een hoop gekraak vast. Repareren of vervangen? Het werd vervangen.
In eerste instantie keek ik naar het merk Jura, dat er behoorlijk professioneel uitzag. Ik las echter diverse recensies waarin over de te lage temperatuur van de koffie werd geklaagd. Dan toch maar weer een Siemens, net als de vorige TC55. De TE706501DE had de mogelijkheden die ik wenste en zag er aantrekkelijker uit dan de andere Siemens apparaten die veelal in hoogglans zwart waren uitgevoerd. Een minpunt vind ik de vele blauwe lampjes, waarvan de ring rond de koffiemolen de opvallendste is, maar die ring brandt gelukkig alleen tijdens het malen. Een beetje kermisachtig.
Na 1 maand en 360 kopjes koffie kan ik niet anders zeggen dat het een prima keus is geweest. Alle soorten koffie smaken prima en zien er goed uit, zowel de soorten zonder als met melk. En, heel belangrijk, de temperatuur is goed. En ik heb die temperatuur niet eens op de hoogste stand staan.
Opvallend is ook het geringe geluidsniveau van de koffiemolen en de zetgroep.
Het onderhoud is makkelijker dan van de oude TC55: de lekbak en het binnenwerk is veel minder hoekig en uitgevoerd in gladde kunststof in plaats van staalplaat, dat bij de vorige na een aantal jaren toch licht begon te roesten.
Toch nog drie kritische opmerkingen: de plaat boven de lekbak waarop het kopje wordt geplaatst is grotendeels gesloten. Hierop blijven druppels van het spoelwater liggen, waardoor de onderkant van het kopje nat wordt. Mijn oude espressoapparaat had een rooster van smalle driehoekige spijlen waardoor het water direct wegliep. De tweede opmerking is het ontbreken van een verbinding tussen de lekbak van de melkschuimer en de algemene lekbak, waardoor geen signalering plaatsvindt als de melkschuimlekbak vol is. En de derde opmerking betreft de afstand tussen de melkschuimer en de koffieuitloop. Deze afstand is zo ruim dat het moeite kost om de melk en de koffie precies in het kopje te mikken en niet ernaast. Maar misschien heb ik wel extreem smalle kopjes.